Jag vill lära andra lära

Vi har haft en bok vid namn "Att lära andra lära" till en hemtenta.
Och det är en bok jag rekomenderar varmt.
Den är riktigt bra.

Den säger så mycket viktigt om förskolan, och oss lärare
(ja jag räknar mig själv till en lärare trots att jag bara är student)

" Forskning visar att ju längre pedagogisk utbildning lärare i förskolan har,
desto större möjligheter har de att påverka barns utveckling
och lärande i en positiv riktning "


Det är så rätt! Vi går ju en utbildning av en anledning.

När det sen kom till slutorden kunde jag inte låta bli att le för mig själv:

-          Barn lär sig hela tiden!

-          Ja, det har du rätt i! Barn vill inget annat än

att upptäcka och förstå sin omvärld.

-          Om barn lär sig hela tiden, vilken roll

har du i så fall för deras lärande?

-          Min roll i barns lärande är att ta till vara deras

kunskaper och erfarenheter som en grogrund för

att de ska utveckla sina grundläggande kunskaper och

färdigheter på ett meningsfullt sätt. För detta krävs att

jag som förskollärare frågar mig vad barnen ska lära

sig och hur de ska förstå detta innehåll. Det handlar

om att jag som lärare vet hur jag kan skapa möjligheter

i aktiviteten för att barnen ska upptäcka det som gör det

svårt för dem att ta till sig av det som de ska lära sig något om.

Min uppgift är inte att lära barn, utan att aktivt erbjuda dem

möjligheter att urskilja det som är kritiskt för att de ska

kunna förstå. Därmed är min roll att lära andra lära.


Jag skulle vilja önska att vi som arbetar i förskolan förklarar

för alla i vår omgivning som kanske tar innehållet i förskolans

verksamhet och vår profession för givet, att det krävs både

klokskap och en gedigen kunskap för att genomföra vårt uppdrag.

 

Så om du någon gång har tid över och vill läsa en jättebra bok om barn pedagogik läs då "Att lära andra lära"

 

Kramar /Sabina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0